‘El Colapso’ (novedades Diciembre 2024) // ‘The Collapse’ (December 2024 updates)

Foto de portada: Arte obra de Augusto Ferrer Dalmau

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1. Actualización del desarrollo de ‘El Colapso’

‘El Colapso’ es un wargame o juego de simulación histórica con un diseño como juego estratégico para 2 (ideal) hasta 6 jugadores sobre la guerra de los 30 años (1618-1648), que se puede reservar sin compromiso en el link http://tinyurl.com/yfkkdbc3

En el anterior artículo del mes de noviembre, os comenté que el testeo de ‘El Colapso’ estaba muy avanzado (aunque no está finalizado), y que se encontraba en un estado de testeo “semi-ciego”.  Con este testeo “semi-ciego”, que he seguido realizando este mes de noviembre, puedo seguir ajustando cada vez más el juego y dejarlo cada vez más listo para una revisión final por parte de la editorial, que está acercando.

La principal novedad este noviembre y diciembre, es el trabajo avanzado en la preparación del libro histórico y de escenarios que os expondré con algo más de detalle en un próximo artículo.

Foto de los escenarios de juego

Pero la estructura provisional del mismo contará con varios apartados como son:

1.0 INTRODUCCIÓN HISTÓRICA Y DEL JUEGO

2.0 TÉRMINOS CLAVE

3.0 ESCENARIOS DE JUEGO

3.1 Descripción general de los escenarios de juego

3.2 Selección de escenarios

3.3. Preparación de un escenario de juego

3.4 Escenarios de juego (9)

Foto del escenario 1 del norte de Italia

4.0 CONTEXTO HISTÓRICO

5.0 NOTAS DE DISEÑO

6.0 CRÉDITOS

Foto hoja diplomático-administrativa del escenario 1 del norte de Italia (material de testeo, no final)

2.   Secuencia y Fases del juego

Como indiqué en el último artículo que subí al blog, os comento a continuación las principales características de las diferentes fases del juego que conforman la secuencia de juego.

Secuencia de Juego

Un turno en ‘El Colapso’se divide en 4 fases, estando cada una de las fases dividida en uno o más pasos. La secuencia de juego se describe a continuación:

  • Fase de Planificación (7.0): esta fase se omite en el primer turno de cada escenario, y permite a los jugadores planificar estratégicamente su próxima campaña (turno de juego) con la selección de capacidades que aportan bonificadores de un uso, nuevos líderes, eliminar revueltas, gastar los recursos acumulados en recuperar, entrar nuevas unidades militares o promocionarlas, así como aspectos únicos como la posible eliminación del general Imperial Wallenstein, el control especial de Saboya o el redespliegue estratégico de los destacamentos en el mapa.

Foto de la ficha del líder Imperial Wallenstein, la tropa de saboya y de los destacamentos (inclusión basada en los destacamentos del juego ‘Waterloo’ de Mark Herman en la revista C3i Nr. 33)

  • Fase de Campaña (8.0): los jugadores realizan 6 rondas de juego, constando cada ronda de 1 carta de juego.
  • Fase de Fin de Turno (9.0): acciones administrativas de fin de turno.
  • Fase de Comprobación de Victoria (10.0): sólo se realiza esta fase en el último turno de un escenario.

7.0 Fase de Planificación

NOTA: No hay Fase de Planificación durante el primerturno de cada escenario.

7.1 Secuencia de la Fase de Planificación

Los pasos a seguir en orden durante la fase de planificación son:

  • Determinación de la iniciativa y sus efectos inmediatos (7.2)
  • Ambas facciones realizan simultáneamente en orden los siguientes pasos:
  • Selección de Líderes (7.3)
  • Selección de Wallenstein (7.3.1): Solo el Imperial
  • Mantenimiento, Mejoras y Refuerzos (7.4)
  • Refuerzos de Naciones Aliadas (7.5)
  • Despliegue de Saboya (7.6): Solo el Protestante
  • Reclutamiento de Tercios (7.7): Solo el Imperial
  • Eliminación de Bloqueos Navales (7.8): Solo el Imperial
  • Despliegue de Destacamentos (7.9)
  • Ajustes de Fin de Fase de Planificación (7.10)

7.2 Determinación de la iniciativa y efectos inmediatos

La iniciativa de cada facción para el turno, se determina en el orden de prioridad a continuación:

  • Durante la preparación de cada escenario, se especifica qué facción tiene la Iniciativa en el primer turno del escenario.

La facción con la iniciativa:

  1. Decide quién será la 1a facción en jugar una carta en la fase de campaña (8.0).
  2. Realiza la selección de capacidades primero, y después la facción sin la iniciativa.

Según el nivel de prestigio total (con su correspondiente color según el registro de prestigio), cada facción recibe un número concreto de capacidades que se pueden consultar en la hoja de ayuda de capacidades.

7.3 Selección de Líderes

Dependiendo del nivel de prestigio en el marcador de prestigio, ambas facciones seleccionan los líderes que pueden entrar al mapa en una ciudad no asediada.

7.3.1 Selección de Wallenstein

Desde el turno 6 (incluido), si Wallenstein está en el mapa, el Imperial tiene que decidir si quiere mantener a Wallenstein en el juego con algunos efectos de juego.

7.3.2 Líderes con información adicional

Existen ciertos líderes con nombre, tienen un asterisco (*) en su ficha, cuya entrada en el juego se produce de manera voluntaria y adicional a la indicada según el nivel de prestigio.

7.4 Mantenimiento, Mejoras y Refuerzos

Las facciones pueden usar sus recursos acumulados durante el turno anterior (si les quedan) para las 3 opciones posibles a continuación:

  1. Girar unidades militares de su lado reducido a su lado a fuerza completa.
  2. Crear nuevas milicias o tropas.
  3. Promocionar unidades militares (si la facción tiene unidades militares a las que se puede promocionar y están disponibles en la reserva), manteniendo su lado de fuerza reducida o completa.

7.5 Refuerzos de Naciones Aliadas

Pueden entrar unidades militares y líderes aliados a una facción, que no pudieron hacerlo en turnos anteriores.

7.6 Despliegue de Saboya

Cada turno (a partir del turno 2), si la región no está controlada por el Imperial, se realizan ciertas acciones.

7.7 Reclutamiento de Tercios

El Imperial gana un número de puntos de reclutamiento de Tercios, tal y como se indica en el espacio que ocupa la ficha de estabilidad de España en el registro de estabilidad de España.

7.8 Eliminación de Bloqueos Navales

El Imperial puede eliminar una cantidad de fichas de bloqueo naval de cualquier mar, en función de su nivel de prestigio.

7.9 Despliegue de Destacamentos

Cada facción puede redesplegar destacamentos de su facción en el mapa, y que fueron desplazados durante el turno anterior, a cualquier ciudad controlada por su facción sin unidades militares.

7.10 Ajustes de Fin de Fase de Planificación

Al final de este paso, se ajustan ciertos aspectos del juego.

8.0 Fase de Campaña

‘El Colapso’ se desarrolla en un número de turnos determinados por cada escenario, donde cada turno se divide en los pasos siguientes:

8.1 Preparación del Mazo de Juego

Al inicio de cada fase de campaña, se añaden las cartas en los dos casos siguientes al mazo de juego, que se mezcla para formar un nuevo mazo de juego.

8.2 Seleccionar Cartas

En este paso, ambas facciones cogen cartas del mazo de juego hasta tener 7 cartas en la mano.

8.3 Jugar Cartas

Las facciones se alternan jugando cartas de su mano, hasta que ambas facciones han jugado 6 cartas dando paso entonces a la fase de fin de turno, con ciertas limitaciones.

9.0 Fase de Fin de Turno

9.1 Resolución de Asedios

Ambas facciones pueden realizar una operación de asedio sin coste de puntos de operaciones, en todas, algunas o ninguna de las ciudades actualmente bajo asedio.

9.2 Polarización

Se comprueba la evolución de la diplomacia de las naciones y registros diplomáticos.

9.3 Recursos Extra

Recursos extra de cada facción que pueden conseguir ambas facciones.

9.4 Pago de Mercenarios

Durante este paso, las facciones deben pagar obligatoriamente 1 recurso por cada mercenario en el mapa.

9.5 Desgaste de Fin de Turno

Durante este paso, sufren un desgaste las unidades militares de los ejércitos o formaciones, que estén en alguna de tres dos situaciones a continuación:

  1. Se encuentren en una ciudad controlada por la facción enemiga, en una de sus regiones natales.

O-

  • Se encuentren en una ciudad controlada por su facción en una de sus regiones natales, pero esta región natal corresponda a otra nación de su facción.

O-

  • Se encuentren en una ciudad de una región no natal no controlada.

9.6 Despliegue de los Tercios

Sólo las unidades militares españolas de los Tercios en Lombardía pueden usar el Camino Español para trasladarse desde Lombardía a Luxemburgo (no al revés).

9.7 Propagación de Revueltas

La facción con la iniciativa del turno, tira 1 dado de 10 caras, por cada ciudad no fortificada sin unidades militares adyacentes a una ciudad con una revuelta.

9.8 Puntos de Prestigio Extra

Las facciones pueden ganar puntos de prestigio extra durante este paso.

9.9 Ajustes de Fin de Turno

Se realizan ciertos ajustes de fin de turno.

10.0 Fase de Comprobación de Victoria

En el último turno de un escenario, se comprueba si una facción ha conseguido la victoria.

3.  ‘El Colapso’ en redes sociales, YouTube y charlas históricas

¿Queréis saber más de ‘El Colapso’, ¿sus avances, como se juega y su contexto histórico?

Os recomiendo para quien queráis conocer más del juego que veáis los últimos vídeos que grabé sobre el juego con, que como veréis ha habido mucho y eso demuestra el testeo intenso e interés en el juego:

  • Presentación del contexto histórico de ‘El Colapso’ en la guerra de los 30 años que realizé para la asociación ‘Georgetown University Wargaming Group’, de la Universidad de Georgetown en Washington D.C (Estados Unidos) el pasado junio de 2024: https://www.youtube.com/watch?v=iCuPHQi0JXo&t=1s
  • Presentación de ‘El Colapso’ en las jornadas virtuales SD Hist Con (junio 2024), gracias a mi gran amigo y apoyo al desarrollo del juego Riccardo Masini por grabar la presentación: https://www.youtube.com/watch?v=M_xGKwEkfQ0

Foto San Diego Hist Con (June 2024)

Charla entre Oscar (Gostilian) y Daniel sobre ‘El Colapso’ y más cosas:

Foto: Charla con Gostilian en su canal de Twitch

https://www.youtube.com/watch?v=oeVvtDDaPGY

Explicación del juego y sus mecánicas https://www.youtube.com/watch?v=SHAKpExFmCw&t=475s

  • El Profe Bermejo, partida de ‘El Colapso’ con Francisco Mariscal:

(vídeo parte 1) https://www.youtube.com/watch?v=g3wBYqRM1-8&t=51s

(vídeo parte 2) https://www.youtube.com/watch?v=DYN-L3WdOH0&t=499s

(vídeo parte 3) https://www.youtube.com/watch?v=K5yJNkooCxM&t=501s

(vídeo parte 4) https://www.youtube.com/watch?v=lViIsQbE3QI

(vídeo parte 5) https://www.youtube.com/watch?v=HW7NiIO3MB4&t=682s

(vídeo parte 6) https://www.youtube.com/watch?v=qQjlGlS9XiI&t=3s

(vídeo parte 7) https://www.youtube.com/watch?v=q9_mzNlaNWE

  • Francisco Javier de Nuln:

‘El Colapso’ en las jornadas ‘Pax Lúdica 2024’: https://www.youtube.com/watch?v=n_IvwtzFL7A

También se pueden encontrar estos vídeos y otros anteriores junto más información en la página de la BGG (podéis darle un ‘me gusta’ si os interesa el juego), que os recomiendo visitéis en: https://boardgamegeek.com/boardgame/389679/collapse

4.   Jornadas online que organiza el blog ‘Mesa de Guerra’

En las jornadas online que organiza el blog ‘Mesa de Guerra’, presentaré ‘El Colapso’ en una partida de un escenario corto de 2 turnos. Así podréis ver el funcionamiento del juego, y además estaré disponible para comentar con los asistentes a la partida cualquier pregunta, duda o comentario del juego, así como mostrar las novedades en el arte que ha realizado el artista gráfico del juego Domnhall Hegarty (que es una maravilla).

Os animo a los asistentes a las jornadas, a asistir a la presentación que realizaré el domingo 15 de diciembre a las 17:00 en el canal de discord de las jornadas.

Más información sobre las jornadas online que organiza el blog mesa de guerra en: https://mesadeguerra.com/mdg24-online/

Foto presentación de las jornadas online de mesa de guerra

5.   Próximo artículo en el blog de ‘El Colapso’

En el próximo artículo de ‘El Colapso’ que subiré próximamente, hablaré del uso de las cartas del juego, y las operaciones posibles del juego. Si tenéis interés en que comenté algún otro aspecto del juego, no dudéis en escribirlo en los comentarios del juego y lo miraré.

6.   Apoyo a la publicación de ‘El Colapso’, novedades y testeo

‘El Colapso’ wargame estratégico sobre la guerra de los 30 años (1618-1648) después de un testeo intenso en convenciones de wargames y juegos de mesa y en vassal, está abierto el testeo en vassal a todas las personas interesadas.

Si estás interesado en conocer el juego y estar al tanto de las novedades y mucho más, entra en el link a continuación del canal de discord del blog ‘Mesa de Guerra’ y busca la pestaña de ‘El Colapso/The Collapse’ donde verás 3 pestañas para consultar:

Link del canal de discord de ‘El Colapso’: https://discord.gg/98h49WvwH8

#colapso: Información general del juego y novedades

#preguntas y respuestas: dejad vuestras preguntas o consultas del juego, y las iremos respondiendo

El Colapso: canal de audio/vídeo donde expondremos partidas en directo de ‘El Colapso’ y que anunciaremos con antelación

Si además de querer estar atentos a las novedades del juego, queréis participar en el testeo del juego ya sea en vassal o en físico, enviadme un mensaje privado en discord (danielhernandeziniesta) y os daré acceso al canal privado donde os podréis unir al grupo de testeo de ‘El Colapso’.

En el canal de discord podéis escribir tanto español como en inglés, y expondré toda la información y novedades del juego en ambos idiomas.

El juego está actualmente en reserva en la página web de NAC Wargames y Mas que Oca (sin compromiso), donde podéis apoyar la publicación del juego con vuestro registro en http://tinyurl.com/yfkkdbc3

Si os registráis en inglés (a la espera que la editorial abra una reserva en la web en inglés), seleccionad “apúntame” (regístrame en inglés) y sigue los pasos para la reserva, cualquier duda la podéis indicar en el canal de discord.

Es muy importante vuestro registro en la reserva del juego, para apoyar a que el juego se publique finalmente.

Si tienes alguna pregunta o quiere que amplíe un artículo o escriba sobre algo que le interese, hágamelo saber con un comentario sobre este artículo, envíame un correo electrónico a daniel.hndez@gmail.com y siga las noticias del juego en Twitter (@HndezDaniel) y Instagram (daniel_hernandez_iniesta)

No dudéis en consultar la página del juego en la BoardGameGeek en ‘The Collapse’: https://boardgamegeek.com/boardgame/389679/collapse

AUTOR DEL JUEGO: DANIEL HERNÁNDEZ INIESTA

Cover photo: Art by Augusto Ferrer Dalmau

Para leer la versión en español de este artículo, por favor ve arriba en este artículo.

1. ‘The Collapse’ development update

‘The Collapse’ is a wargame or historical simulation game designed as a strategic game for 2 (ideally) up to 6 players about the Thirty Years’ War (1618-1648), which can be reserved without compromise at the link: http://tinyurl.com/yfkkdbc3

In previous November update, I mentioned that the ‘The Collapse’ playtest was very advanced (although it is not finished), and that it was in a «semi-blind» testing state. With this «semi-blind» testing, which I have continued to perform this November, I can continue to adjust the game more and more and leave it ready for a final review by the publisher, which is getting closer.

The main update this November and December, is the advanced work in the historical and scenarios book preparation, which I will explain in more detail in a future article.

Photo: Game scenarios structure

The provisional structure of the historical and scenarios book will have several sections such as:

1.0 HISTORICAL AND GAMEPLAY INTRODUCTION

2.0 KEY TERMS

3.0 GAME SCENARIOS

3.1 Game scenarios overview

3.2 Scenario selection

3.3. Preparing a game scenario

3.4 Game scenarios (9)

Photo of scenario 1 setup in Northern Italy

4.0 HISTORICAL CONTEXT

5.0 DESIGN NOTES

6.0 CREDITS

Photo of diplomatic-administrative mat of scenario 1 in northern Italy (playtest art, not finished)

2.   Sequence of play and game phases

As I mentioned in the last November update, below I introduce you the main phases’ characteristics at the sequence of play.

Sequence of Play

A ‘The Collapse’ turn is divided into 4 phases, with each phase divided into one or more steps. The sequence of play is described below:

  • Planning Phase (7.0): This phase is skipped on the first turn of each scenario, and allows players to strategically plan their next campaign (game turn) by selecting capabilities that provide one-time bonuses, new leaders, suppressing revolts, spending accumulated resources on rallying, entering or promoting new military units, as well as unique aspects such as the possible elimination of Imperial General Wallenstein, special Savoy region’ control status, and also an strategic detachments’ redeployment on the map.

Photo of Imperial general Wallenstein, Savoy troop and detachments (based on Mark Herman’ detachments game at his game ‘Waterloo’ that appeared at C3i magazine Nr. 33)

  • Campaign Phase (8.0): Players play 6 rounds of play, each round consisting of 1 card.
  • End of Turn Phase (9.0): end-of-turn administrative actions.
  • Victory Check Phase (10.0): This phase is only performed in the last scenario’ turn.

7.0 Planning Phase

NOTE: There is no Planning Phase during the 1stturn of each scenario.

7.1 Planning Phase Sequence of Play

Steps to perform during a planning phase:

  • Initiative determination and immediate effects (7.2)
  • Both factions perform simultaneously the following steps in order:
  • Leaders Selection (7.3)
  • Wallenstein Selection (7.3.1): Only the Imperial
  • Upkeep, Upgrade and Reinforcements (7.4)
  • Allied Nations Reinforcements (7.5)
  • Savoy Deployment (7.6): Only the Protestant
  • Tercios Recruitment (7.7): Only the Imperial
  • Navals Blockades Removal (7.8): Only the Imperial
  • Detachments Deployment (7.9)
  • End of Planning Phase Adjustments (7.10)

7.2 Initiative determination and immediate effects

Each turn’ initiative, is determined with the following priority order:

  1. During each scenario’ setup, it is indicated which faction has the first turn scenario initiative.
  2. On following turns, the faction behind on prestige points will have the turn initiative. And in case of being at value 0, the faction with the initiative keeps it

The initiative faction:

  1. Decides who will be the first faction to play a card during the campaign phase (8.0).
  2. Performs the capabilities selection first, and then the faction without the initiative.

Depending on the total prestige level (based on its color on the prestige points track), each faction receives a determined capabilities which can be consulted at the capabilities player’ aid card.

7.3 Leaders Selection

Depending on the prestige track level, both factions select the leaders that can enter the game on a city with at least one of their factions’ military units (except Wallenstein and Tilly, which can never be at the same city).

7.3.1 Wallenstein Selection

From turn 6 (included), if Wallenstein is on the map, the Imperial has to decide if he wants to keep Wallenstein in the game with some game effects.

7.3.2      Leaders with additional information

There are certain leaders with an asterisk (*) on their counter, which game entry into the game is voluntarily and additional to the indicated by the prestige level, if their correspondent conditions are met.

7.4 Upkeep, Upgrade and Reinforcements

Factions can use their accumulated resources during the turn in 3 of the options below:

  1. Flip military units from their reduced strength, to their full-strength side.
  2. Create new militias or troops.
  3. Promote military units (if they any that can be promoted and that are available at the force’ pool), keeping its reduced or full-strength side:
  4. Militia to troop.

OR-

  • Troop to veteran (if the nation has veteran military units).

 

7.5 Allied Nations Reinforcements

May enter military units and leaders allied to a faction, that couldn’t do on previous turns, if the conditions are now possible.

7.6  Savoy Deployment

Each turn (from turn 2), if the region is not controlled by the Imperial, certain actions are performed.

7.7 Tercios Recruitment

The Imperial gains a number of Tercios recruitment points, as indicated on the space occupied by the Spain stability counter on the Spain stability Track that can be spent to enter and/or recover Tercios military units.

7.8 Naval Blockades Removal

The Imperial can remove a number of naval blockades from any sea to the force’ pool, based on their prestige level at the prestige track.

7.9 Detachments Deployment

Each faction may redeploy its faction’ detachments from the map, and that were moved during the previous turn to any city controlled by their faction with no military units.

7.10 End of Planning Phase Adjustments

At the end of this step, there are some adjustments to make.

8.0 Campaign Phase

‘The Collapse’ plays in a number of turns determined by each scenario, where each turn is divided into the following steps:

8.1 Game Deck Preparation

At each campaign’ phase start, the cards in the following two cases are added to the draw deck, which is shuffled in order to form a new draw deck.

8.2 Cards Selection

At this step, both factions pick cards from the game draw’ deck until having 7 cards in their hand.

8.3 Play Cards

Factions alternate playing cards from their hand, until both factions 6 cards going then to the end of turn phase.

9.0 End of Turn Phase

9.1 Siege Resolution

Both factions may perform a siege operation without operation points cost, in all, some or none cities currently under siege.

9.2 Polarization

The alliance’ status and game diplomacy are checked.

9.3 Extra Resources

Both factions can gain extra resources from each faction, depending on the status of certain game tracks.

9.4 Mercenaries Payment

During this step, the factions must pay resources from their faction’ resource counter for each mercenary on the map.

9.5 End of Turn Attrition

During this step, military units from armies or formations (XX) that are in one of the three situations below, suffer one attrition:

  1. They are located in a city controlled by the enemy faction, in one of their home regions (X.X).
  2. They are located in a city controlled by its faction in one of its home regions, but that home region belongs to another nation in its faction.
  3. They are located in a city in an uncontrolled non-home region.

9.6 Tercios Deployment

Only Tercios (Spanish veterans) in Lombardy may move from Lombardy to Flanders through neutral and/or Imperial-controlled cities to Luxembourg City across ‘Camino Español’ (‘The Spanish Road’). All Tercios moving from Lombardy must move together and suffer no attrition.

9.7 Revolt Spread

The initiative faction, rolls one 10-sided die, for each non-fortified city with no military, adjacent to a city with a revolt counter.

9.8 Extra Prestige Points

During a turn, a faction can earn extra prestige points during this step, according to the certain situations described in this step.

9.9 End of Turn Adjustments

Certain end of turn adjustments, are made.

10.0 Victory Check Phase

At the last scenario’ turn, it is checked if a faction has achieved the game victory.

3.   ‘The Collapse’ on social media, YouTube and historical talks

Do you want to know more about ‘The Collapse’, its progress, how it is played and its historical context?

I recommend that those of you who want to know more about the game watch the latest videos I recorded about the game with, which as you can see there has been a lot and that shows the intense testing and interest in the game.

  • Presentation of the historical context of ‘The Collapse’ in the 30-year war that I made for the association ‘Georgetown University Wargaming Group’, from Georgetown University in Washington DC (United States) last June 2024:https://www.youtube.com/watch?v=iCuPHQi0JXo&t=1s
  • Presentation of ‘The Collapse’ at the SD Hist Con virtual conference (June 2024), thanks to my great friend and supporter of the game development Riccardo Masini for recording the presentation:https://www.youtube.com/watch?v=M_xGKwEkfQ0

Photos from San Diego Hist Con presentation (June 2024)

Photo: Presentation at Gostilian Twitch channel

Explanation of the game and its mechanicshttps://www.youtube.com/watch?v=SHAKpExFmCw&t=475s

  • Professor Bermejo, game of ‘The Collapse’ with Francisco Mariscal:

(video part 1)https://www.youtube.com/watch?v=g3wBYqRM1-8&t=51s

(video part 2)https://www.youtube.com/watch?v=DYN-L3WdOH0&t=499s

(video part 3) https://www.youtube.com/watch?v=K5yJNkooCxM&t=501s

(video part 4) https://www.youtube.com/watch?v=lViIsQbE3QI

(video part 5) https://www.youtube.com/watch?v=HW7NiIO3MB4&t=682s

(video part 6)https://www.youtube.com/watch?v=qQjlGlS9XiI&t=3s

(video part 7)https://www.youtube.com/watch?v=q9_mzNlaNWE

  • Francisco Javier de Nuln:

‘The Collapse’ at the ‘Pax Lúdica 2024’ conference:https://www.youtube.com/watch?v=n_IvwtzFL7A

These videos and other previous ones along with more information can also be found on the BGG website (you can give it a ‘like’ if you are interested in the game), which I recommend you visit at:https://boardgamegeek.com/boardgame/389679/collapse

4.   Online conferences organized by the blog ‘Mesa de Guerra’

At the online sessions organized by the blog ‘Mesa de Guerra’, I will be presenting ‘The Collapse’ in a game of a short 2-turn scenario. This way you will be able to see how the game works, and I will also be available to discuss any questions, doubts or comments about the game with the attendees, as well as showing the new art created by the game’s graphic artist Domnhall Hegarty (which is amazing).

I encourage those attending the conference to attend the presentation that I will give on Sunday, December 15 at 5:00 p.m. in the conference discord channel.

More information about the online sessions organized by the blog ‘Mesa de Guerra’ at: https://mesadeguerra.com/mdg24-online/

Photo from the online wargame convention ‘Mesa de Guerra’

5.   Next article on the blog of ‘El Collapse’

In the next article of ‘The Collapse’ that I will upload soon, I will talk about the use of the game cards, and the possible operations of the game. If you are interested in me commenting on any other aspect of the game, do not hesitate to write it in the comments of the game and I will look into it.

6.   Support ‘The Collapse’ publication, updates and playtest

The Collapse’ strategic wargame about the 30 years’ war (1618-1648) after an intense testing in wargames and boardgames conventions and in vassal, the testing in vassal is open to everyone interested.

If you are interested in getting to know the game and keep up to date with the latest news and much more, go to the link below to the ‘Mesa de Guerra’ blog discord channel and look for the ‘El Colapso/The Collapse’ tab where you will see 3 tabs to check out:

‘The Collapse’ discord channel link: https://discord.gg/98h49WvwH8

#collapse: General game information and game updates.

#questions and answers: leave your questions or doubts about the game, and we will answer them as soon as possible.

The Collapse: audio/video channel where we will show live games of ‘The Collapse’, that we will announce in advance.

If you want to be updated about the game development and also want to participate in the game playtest either in vassal or physical, send me a private message in discord (danielhernandeziniesta) and I will give you access to the private channel where you can join ‘The Collapse’ playtest group.

In the discord channel you can write in Spanish and English, and I will post all the information and news about the game in both languages.

The game is currently on pre-order on the NAC Wargames and Mas que Oca websites (no strings attached), where you can support the publication of the game by registering at http://tinyurl.com/yfkkdbc3.

If you register in English (waiting for the publisher to open a specific reservation on the website in English), select «apúntame» (register me in English) and follow the steps for the reservation, any doubt you can indicate it in the discord channel.

It is very important your registration in the reservation of the game, and support the game to be finally published.

If you have any questions or want me to expand an article or write about something that interests you, let me know with a comment on this article, send me an email to daniel.hndez@gmail.com and follow the game news on Twitter (@HndezDaniel) and Instagram (daniel_hernandez_iniesta).

Feel free to check out the game’s page on BoardGameGeek at ‘The Collapse’: https://boardgamegeek.com/boardgame/389679/collapse

GAME DESIGNER: DANIEL HERNANDEZ INIESTA

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